Programma Van Awareness naar Become

Beleving en ervaring van een klant


Met dank aan Anita Rabbett van Zen & Zingeving Zuidplas voor de uitvoerige terugkoppeling en de mooie woorden. 


Module 1: Creëer een positieve mindset

Toen Bibi haar nieuwe product lanceerde wist ik al direct; dit is kwaliteit. Getriggerd door nieuwsgierigheid en met het volste vertrouwen dat ik iets heel waardevols in handen zou krijgen, bestelde ik haar programma ‘van Awareness naar Become’. Als ondernemer met inmiddels alweer twee jaar ervaring kan ik zeker nog veel leren van andere ondernemers en met name van een marketing- en communicatiespecialist als Bibi.


De ontvangst van de magazines voelt al een feestje op zich; verpakt in een gouden verpakking met daarop een hartje, tekent het Bibi zoals ze is; ze gaat voor niets minder dan kwaliteit. Ik verheug me nu al op het uitpakken. En ook dát proces voelt feestelijk aan!

De magazines zitten namelijk in prachtig, met zorg uitgekozen, vloeipapier en er rolt een met de hand geschreven kaartje uit met daarop een inspirerende uitspraak en een lieve persoonlijke boodschap.


En daar zijn ze, 8 modules ‘Bibi-magie’. De eerste woorden en indrukken die op mij afkomen zijn ‘zachtheid, rustig, overzichtelijk en uitnodigend’.


Ik ga een pot thee zetten en kan niet wachten om mij te settelen met de eerste module!


En die start gelijk al goed. Een heerlijke dosis inspiratie om mezelf eens mee onder de loep te nemen. Niet alles is nieuw voor mij is en toch haal ik er dingen uit die ik door haar verwoording vanuit een ander perspectief kan zien en van kan leren. En ik doe direct al een inzicht op: Natúúrlijk hoort ‘innerlijke communicatie’ ook bij een (mijn) marketing en communicatie plan, daar begint het toch immers bij, bij hoe je communiceert met jezelf? 


Bibi geeft ook een stukje gepaste zelfonthulling om haar voorbeelden te illustreren. Dat zorgt voor herkenning. En herkenning is gedeelde smart. En gedeelde smart is… Juist, halve smart. Lekker hoor, want ik voel me daardoor gelijk al wat lichter. En door de teksten heen is de passie en de liefde waarmee ze je aanmoedigt om voor je best haalbare versie te gaan, voelbaar en warm. Ze stelt prachtige vragen die je laten nadenken en laten reflecteren op wie je nu echt bent en wat je nu echt wilt. De kleurenkeuze, foto’s en stijl van de magazine zijn zo fijn, ze nodigen uit tot genieten en ze motiveren tot ‘in actie willen komen’.


Module een zit erop. Helemaal ‘ge-empowered’ voel ik me blij met waar ik al sta in mijn persoonlijk ontwikkelingsproces en kijk ik uit naar module twee. 


Module 2: Focus op je doel

Deze module nodigt mij uit tot nadenken over het ‘waarom’ van mijn onderneming. Al voel ik die tot in mijn tenen en al heb ik daar al reeds woorden aan gegeven, toch voel ik al lezende hoe waardevol het is om daar mee bezig te blijven. Ook belicht Bibi de begrippen bedrijfsdoelen en marketing- en communicatie doelstellingen. Stap voor stap word ik begeleid om daar toch een mooi en samenhangend geheel van te maken en voor ik het weet bevind ik me in een flow van cijfers, ideeën en plannen en voel ik een enorme energie om vervolgens mee aan de slag te gaan. De energie die ik voel vind ik overigens ook terug in de foto’s die het magazine verrijken. Het lijkt wel of dit magazine speciaal voor míj is gemaakt!


Ook in deze module stelt Bibi niet alleen mooie en prikkelende vragen maar geeft ze ook ruimte om de uitkomsten, net als in in alle modules, speelsgewijs te noteren in een aantrekkelijke ruimte die ze daarvoor vrijmaakt. Eigenlijk vind ik het zonde om in de modules te schrijven (mede omdat mijn doelen met de tijd veranderen) en tegelijkertijd wil ik me er wél aan committeren. Ik wil tenslotte, als ‘zelfontwikkelingsjunkie’ een betere versie van mijn onderneming creëren.


Op de pc schrijf ik, schrap ik en vul ik aan met als intentie om dan ten slotte met mijn mooiste handschrift mijn uitkomsten op te schrijven in het magazine. Het resultaat is een weloverwogen omschrijving van mijn missie, mijn visie en mijn bedrijfswaarden. Ik heb het als heel fijn en interessant ervaren om al deze ‘koude’ begrippen nog eens in heldere en motiverende taal toegelicht te krijgen. Wanneer ik het magazine dichtsla heb ik opeens een print voor mij die mij herinnert aan waar ik mijn focus wil leggen en wat mij te doen staat. Wat een waardevolle tweede module!


Module 3: Ken je droomklant

De module waar ik persoonlijk erg nieuwsgierig naar ben! Want ik heb al een aardig beeld van mijn droomklant maar heel duidelijk omschreven heb ik haar nog niet. Ik vind het ook wat moeilijker te beantwoorden omdat ik niet één maar twee diensten aanbied: Coachen en/of massages en bij voorkeur de combi van beide in één sessie. Al bij de eerste ‘opwarmoefening’ kom ik tot nieuwe inzichten over het waarom en het wat een klant voor mij ideaal maakt en wat / waarom niet. Boeiend!


Verder lezend en ‘al doende’ merk ik op dat het nog behoorlijk veel onderzoek vraagt om mijn droomklant helder te krijgen. Het vraagt om met een andere vorm van alertheid te kijken en te luisteren naar mijn klanten. Dat is een organisch proces en ik vermoed om die reden dat ik de antwoorden op de in deze module gestelde vragen wél ga vinden maar dat het praktijkwerk is en daarom meer tijd nodig heeft. Ik heb dus prompt een nieuwe missie tijdens mijn eerst volgende klantafspraken; kijken door de bril van een marketeer. En laat het daarop volgende hoofdstuk in deze module nou vol staan met skills om mijn droomklant beter te leren doorgronden! Daarom voelt ook deze module als een totaalpakket; alles wat ik weten wil in een vlotte en duidelijke taal mét een enorme funfactor! 


Module 4: Bouw een sterk merk

Eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik nu eerst magazine wil 5 gaan oppakken, omdat dat nu meer bij mij past. (Ik heb tenslotte al een branding waar ik zó ongelofelijk blij mee ben!!) 


Module 5: Vertel je verhaal

Wat me steeds weer opvalt en een goed gevoel geeft wanneer ik de modules oppak, is de kwaliteit van het papier; het is te dik voor papier, te dun voor karton maar precies goed voor een luxueus gevoel wanneer je de bladzijden omslaat. Het is met zorg uitgekozen en dat vertaalt zich naar gerespecteerd voelen als lezer. En zo komt er steeds weer een - voor mij inmiddels vertrouwde en bekende - 'wow factor' naar voren tijdens het lezen, zowel op vormgeving als op inhoud. Ik leer nieuwe dingen, ontdek eye-openers en word heel blij van alle breinweetjes die mooi weergegeven in aparte vensters staan. Gevoed met fijne tips hoe je content zo effectief mogelijk maakt en onder andere een leuke uitdaging om eerder geschreven eigen werk te gaan herschrijven met deze nieuwe kennis, voel ik het enthousiasme om gelijk weer aan de slag te willen.

Mijn conclusie: ook met deze module heb je weer goud in handen! 

Share by: